VoIP kan gerust een revolutie op telefoonvlak worden genoemd. Telefoneren over internet heeft veel meer mogelijkheden dan traditionele telefonie en is bovendien ook nog eens een stuk goedkoper. Hoe werkt VoIP? Wat zijn de voordelen? Zijn er ook nadelen aan VoIP? Telecomshop legt het graag uit.
Wat is VoIP?
Voluit geschreven is het Voice-over-Internet-Protocol, oftewel spraak verstuurd over een internetverbinding. Waar voorheen een analoge telefoonverbinding (van koper) nodig was, kan nu worden gebeld via internet. De spraak wordt bij het zenden omgezet in digitale gegevens en vervolgens bij de ontvanger weer gedecodeerd en omgezet in spraak. Tezamen met de spraak kan ook extra informatie worden meegestuurd.
Toepassingen van VoIP
Bellen via VoIP kan via pc’s (Skype is hiervoor populair), smartphone (denk aan de belfunctie van WhatsApp) en speciale VoIP-telefoontoestellen. Dankzij een VoIP gateway kun je met VoIP ook bellen naar toestellen op een analoge lijn. Via het zogeheten Session Initiation Protocol kunnen reguliere telefoonnummers worden aangesloten op Voice-over-Internet-Protocol, waardoor VoIP volledig te integreren is met het oude telefoonsysteem. Vanaf het moment dat internettelefonie goed genoeg was om telefoongesprekken mee te voeren, is er allerlei VoIP-apparatuur op de markt gekomen (zoals gateways, centrales en telefoons). Sinds enige jaren is het zelfs voor de grootste organisaties mogelijk om over te stappen van reguliere telefonie naar VoIP.
Voordelen VoIP
Ten opzichte van reguliere telefonie, heeft Voice over IP een aantal evidente voordelen. Ten eerste: de kosten. Wie overstapt, betaalt niet meer voor het telefoonabonnement en per gebelde minuut. Bij nieuwbouw hoeft er bovendien, naast het internetnetwerk, geen telefoonnetwerk te worden aangelegd. Omdat er aanvullende gegevens met de spraak kunnen worden meegestuurd (zoals over het telefoonnummer waarvan de data afkomstig is), maakt het niet uit waar de beller zich bevindt: overal ter wereld kan hij bellen vanaf hetzelfde telefoonnummer. De geluidskwaliteit is daarnaast vele malen beter dan bij reguliere telefonie, het is eenvoudig om inzicht te krijgen in de gespreksstatistieken en VoIP-telefonie kan worden gelinkt met bijvoorbeeld Outlook en het CRM-systeem.
Nadelen VoIP
Internetbellen heeft ook enkele minpunten. De internetbeller is afhankelijk van een werkende internetverbinding en een functionerend stroomnetwerk, dus als die eruit liggen kan er niet worden gebeld. Weliswaar kunnen de pakketjes met (spraak)gegevens worden encrypt, er is toch altijd een risico dat de gegevens (of zelfs het systeem) worden gehackt. Daarnaast moet een VoIP-systeem goed worden geconfigureerd, wil het betrouwbaar zijn.
VoIP binnen het bedrijf
Veel bedrijven maken de overstap naar internettelefonie omdat de interne communicatie een boost krijgt, met name omdat videoconferencing mogelijk wordt. Gaat er iemand op een andere plek werken, dan hoeft bovendien niet langer te worden gerommeld in de telefoonkast of het telefoonnummer te worden veranderd: de centrale zal de telefoon altijd herkennen, ongeacht waarvandaan wordt gebeld. Voor bedrijven met meerdere vestigingen is VoIP een enorme kostenbesparing: er hoeft nooit meer betaald te worden voor telefoontjes naar een andere locatie.
Een centrale of hosting
Voice over IP is te realiseren door zelf een centrale aan te leggen of door de service te hosten. Zelf een VoIP-centrale aanleggen is op de lange termijn goedkoper, maar er is wel wat technische knowhow vereist voor bijvoorbeeld upgrades, onderhoud en backups.