De vraag waar het hierbij om draait, is eigenlijk: wat is de dynamiek van uw bedrijf? En vervolgens: hoe denkt u dat uw onderneming zich de komende jaren gaat ontwikkelen?
Bij ISDN-centrales is het aantal netlijnen en werkplekken dat erop kan worden aangesloten van tevoren bepaald. Dat aantal kan variëren van twee tot honderden. Als u er zeker van bent dat uw bedrijf een redelijk stabiele omvang zal houden, hoeft dat geen probleem te zijn. Natuurlijk kunt u een telefooncentrale 'op de groei' aanschaffen, maar dan betaalt u wel voor iets dat u misschien nooit gaat benutten. Ook is het mogelijk om een ISDN-centrale op te schalen, maar daar zijn altijd extra kosten aan verbonden.
Een van de voordelen van VoIP is dat het toevoegen van accounts vrij simpel te realiseren is. Uw bedrijf wint daarmee aan flexibiliteit. Voorwaarde is wel dat u moet beschikken over een snelle internetverbinding. Als dat om de een of andere reden niet mogelijk is, is VoIP geen optie.
Niet alleen aantallen en potentiële groei zijn doorslaggevende keuzefactoren, ook de actieradius van uw medewerkers weegt mee. Werkt men op meerdere plekken in het pand, heeft u meer dan één bedrijfslocatie, zijn er vaak mensen onderweg of werkt een deel van uw personeel thuis? Dan kan het heel efficiënt zijn om via VoIP met elkaar en klanten in verbinding te staan. Als er internet is, kan er onderling gecommuniceerd worden.
Ook als u het belangrijk vindt om telefonie te kunnen koppelen aan klantensystemen, zou de voorkeur uit kunnen gaan naar de aanschaf van een VoIP-centrale.
Kortom, breng de communicatieve behoeften van uw onderneming eerst goed in kaart voor u een keuze maakt. En laat u eventueel adviseren. Dat kunnen wij van Telecomshop ook.