Moeten uw werknemers telefoneren in een omgeving met constant omgevingslawaai? Dan is het aanschaffen van headsets met noise cancelling het overwegen waard. Maar wat houdt die term nu precies in?
Allereerst het doel van noise cancelling. Dat is eenvoudig uitgelegd: het reduceren van omgevingsgeluiden, in dit geval op de werkplek, zodat de gebruiker van de headset zich ongestoord kan concentreren op het telefoongesprek. Dit verbetert de arbeidsomstandigheden van de gebruiker, en verhoogt uiteindelijk ook zijn of haar productiviteit.
Denkt u bij die omgevingsgeluiden nu niet direct aan stampende machines. Pratende collega's produceren ook hinderlijke ruis. Call centers zijn hiervan waarschijnlijk het meest sprekende voorbeeld. Probeer je maar eens te focussen op je gesprekspartner met tientallen converserende collega's om je heen.
Noise cancelling kan op twee manieren plaatsvinden: actief en passief.
Bij passieve noise cancelling wordt geen gebruik gemaakt van bijzondere technieken, maar worden vooral de oorschelpen van de hoofdtelefoon goed geïsoleerd. Deze modellen zijn het meest budget-vriendelijk, maar het effect hangt sterk af van de hoeveelheid omgevingslawaai.
Actieve noise cancelling (ook ruisonderdrukking genoemd) detecteert bepaalde hinderlijke frequenties in het omgevingsgeluid via speciale sensors in de headset, en blokkeert deze voor ze het gehoor kunnen bereiken. Deze techniek is vanzelfsprekend stukken effectiever, maar verhoogt ook het prijskaartje van de hoofdtelefoon. Een kwestie van het afwegen van belangen op de korte en de lange termijn. Dat is aan u.